Veilederen er laget til deg som jobber på sykehus, innen IKT, apotek eller administrativt i Helse Vest-regionen. Den gjelder når vi skriver til pasienter og pårørende, fagpersoner og internt i Helse Vest.
Språkprofilen har to hoveddeler - hvordan vi skal skrive klart, og hvordan vi skal skrive korrekt.
Hvorfor trenger vi en språkprofil?
Språkprofilen er en veileder for hvordan vi skal skrive i Helse Vest. Vi skal bruke klarspråk i alle tekster, slik at leserne våre forstår oss og føler seg ivaretatt. Veilederen er laget til deg som jobber på sykehus, innen IKT, apotek eller administrativt i Helse Vest-regionen. Den gjelder når vi skriver til pasienter og pårørende, fagpersoner og internt i Helse Vest.
Språkprofilen skal hjelpe oss til å ta hensyn til leserne våre. Måten vi skriver på skal bidra til at pasienter, pårørende og medarbeidere opplever sykehusene som profesjonelle, trygge og nære.
Klarspråk
- fremmer pasientenes tillit til oss
- gjør det lettere å samarbeide på tvers av fag
- minsker faren for feil og misforståelser
- sparer tid og penger
Hva er klarspråk?
Klarspråk er korrekt, tydelig og brukertilpasset kommunikasjon. En tekst er skrevet i klarspråk når leserne
- finner det de trenger (tydelig struktur)
- forstår det de finner (tilpasset språk)
- kan bruke det de finner, til å gjøre det de skal (tydelig funksjon)
Kilde: Språkrådet
Hva sier loven om hvordan vi skal skrive?
Vi som jobber i offentlig sektor har et ekstra ansvar for å skrive klart. Dette står i flere lover:
- Språkloven § 9 sier at offentlige organ skal kommunisere på et klart, korrekt og brukertilpasset språk.
- Pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5 slår fast at pasienter og pårørende har rett til informasjon som er tilpasset dem.
Klart språk er et premiss i både forvaltningsloven, likestillings- og diskrimineringsloven og offentlighetsloven.