Nøkkelpunkter fra dialogmøte 2024
Årets nasjonale dialogmøte ble avholdt 12. september, med omtrent 100 representanter fra nasjonale tjenester, nasjonale sentre og nasjonale kvalitets- og kompetansenettverk fra helseforetak i hele landet.
Fagdirektørene fra Helse Vest og Helse Nord, var også til stede. Her ble det diskutert sentrale temaer knyttet til samarbeid og drift av nasjonale tjenester, nettverk og sentre. Ledende fagpersoner fra ulike institusjoner delte innsikt i hvordan vi kan forbedre tjenestene for pasienter og styrke nasjonale oppdrag.
Møtet startet med et innlegg fra klinikkleder på kreftklinikken, Sigbjørn Smeland, ved Oslo universitetssykehus, som snakket om ledelse og drift av nasjonale tjenester i helseforetakene. Smeland pekte på utfordringer og muligheter for å sikre stabil drift og høy kvalitet på tvers av ulike enheter. Han fortalte blant annet om de nasjonale og flerregionale behandlingstjenestene i kreftklinikken, i tillegg til den nasjonale kompetansetjenesten for sykdomsrelatert underernæring.
Erfaringsutveksling
Hvordan vi kan måle effekt uten kvalitetsregister, var en annen viktig problemstilling som ble tatt opp. Her snakket assisterende fagdirektør i Helse Bergen, Ingrid Smith, om hvordan vi kan måle effekt av behandling uten å ha kvalitetsregistre. Hun fremhevet betydningen av å finne alternative måter å evaluere behandling på når slike registre ikke er tilgjengelige.
Etter pausen gjennomgikk Sølvi Lerfald, fagleder ved RHF-enes servicemiljø, erfaringer med ny årsrapportering for nasjonale tjenester, nettverk og sentre. Lerfald understreket at nettsider er et viktig vindu ut mot pasienter, helsepersonell og allmennheten, mens årsrapportene skal gi tilstrekkelig informasjon for å vurdere om det nasjonale oppdraget er i varetatt på en god måte.
Samarbeid med referansegrupper
Seksjonsleder Marianne Bang Hansen fra Nasjonal behandlingstjeneste sansetap og psykisk helse, ga deretter råd om hvordan vi kan opprettholde et godt samarbeid med referansegrupper gjennom året. Hun påpekte at jevnlig kommunikasjon og klare forventninger er nøkkelen til vellykket samarbeid.
Viktige nasjonale tjenester og beredskap
Espen Nakstad, avdelingsleder ved Nasjonal behandlingstjeneste for CBRNE (kjemiske, biologiske, radiologiske, nukleære og eksplosive hendelser), tok opp temaet beredskap i en urolig tid. Nakstad fremhevet viktigheten av beredskap og samarbeid mellom ulike aktører i helsevesenet for å kunne håndtere kriser effektivt. Han trakk frem viktige forutsetninger for god krisehåndtering, og viste blant annet til håndteringen av Covid19-pandemien.
Fagdirektør Torunn Omland Granlund fra Spesialisthelsetjenesteavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet deltok også med et innlegg. Hun redegjorde for departementets pågående arbeid med å støtte og veilede spesialisthelsetjenesten i deres nasjonale oppdrag.
Janne Marlene Gripheim, leder for Nasjonal behandlingstjeneste for organtransplantasjon, gjennomgikk status for organdonasjon og transplantasjon, og pekte på den økende utfordringen med å få donorer; Ventelisten for nyretransplantasjon har doblet seg de siste ti årene.
Hun redegjorde også for oppdraget som er gitt til de regionale helseforetakene om å gjennomgå organiseringen av organdonasjonsvirksomheten med mål om å få økt antallet donorer.
Samordnet informasjon
Assisterende fagdirektør Ingrid Smith, denne gangen som representant for Nasjonalt senter for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten, fortalte om oppdraget med å innføre antibiotikastyringsprogram på alle landets sykehus.
– NSAS skal være en aktør i nasjonale oppdrag. Vær relevante og fagkompetente, og vær på tilbudssiden i samarbeid og utvikling med andre nasjonale aktører om deres oppdrag
Dialogmøtet ble avsluttet av Fredrik Lorentzen og Lena Kleveland Dahl, som presenterte arbeidet med nettsidene til FNSP (felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten), som viste hvordan en effektiv nettløsning kan bidra til å gjøre viktig informasjon lett tilgjengelig for både helsepersonell og pasienter.
– Vi skal bidra med samordnet og kvalitetssikret informasjon fra spesialisthelsetjenesten. Vi skal legge til rette for at våre medarbeidere får god informasjon og tilrettelagte verktøy på nett for opplæring og utdanning, fortalte Kleveland Dahl.
Her finner du hele programmet.